Zakelijk op de Heuvelrug
Bijna de helft van de toeristische inkomsten komt uit zakelijk toerisme. Het RBT zet in op de Heuvelrug te branden als destinatie van topniveau voor zakelijke bijeenkomsten. Offline doen we dit via publicaties in vakbladen en deelname aan beurzen. Online door de website steeds verder te optimaliseren, zodat het steeds meer conversie oplevert. Wij werken nauw samen met specialisten uit de MICE-markt.
Deze campagne is ideaal voor zakelijke locaties, aanbieders van bedrijfsuitjes, specialisten in training en opleiding.
Doelgroep
Eventmanagers, directiesecretaressen en andere zakelijke boekers. Het RBT Heuvelrug & Vallei richt zich primair op de binnenlandse markt, voor groepen van 12-250 personen. In samenwerking met het Utrecht Convention Bureau benaderen we de buitenlandse markt, middels een opdracht vanuit de Provincie Utrecht.
Partnerbijdrage
€ 500,- excl. BTW per jaar
Doe mee!
Ben je nog geen basispartner van het RBT of ben je al wel partner en wil je deelnemen aan deze campagne? Meld je dan aan via onderstaande button.
Doe je al mee aan deze campagne? Scroll naar beneden en bekijk de participatiemogelijkheden.
Zakelijk toerisme in de regio in feiten en cijfers
- Congresbezoekers zijn graag geziene gasten, omdat zij veel meer economische impact opleveren dan een toeristische bezoeker;
- Zakelijk toerisme genereerde, tot corona, jaarlijks 1,6 miljard euro aan bestedingen in provincie Utrecht. Dit is maar liefst 53% van de totale bestedingen in recreatie en toerisme voor de hele provincie:
Binnenlands zakelijk zonder overnachting: 1.431 miljoen euro (88% van het totaal) – grootste deel MICE markt bevindt zich in onze regio.
Binnenlands zakelijk met overnachting: 110 miljoen euro (6,5% van het totaal)
Buitenlands zakelijk met overnachting: 91 miljoen euro (5,5% van het totaal) - Toerisme is één van de grootste banenmotoren in de regio. Zakelijk toerisme is goed voor maar liefst 17.550 voltijdsbanen (verdeeld over de hele provincie). Dit is ca. 50% van de totale werkgelegenheid in recreatie en toerisme. 22% van deze banen is op de Utrechtse Heuvelrug.
- Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever (balans en spreiding). Zakelijke bijeenkomsten vinden verspreid over het jaar anticyclisch plaats.
Plan 2024
De afgelopen jaren hebben we met de campagne Zakelijk #opdeheuvelrug ingezet op naamsbekendheid, online vindbaarheid en websitebezoeken. Met daarin ook de focus op individuele leadgeneratie voor onze aangesloten partners. In gesprekken met partners uit de regio kwam echter naar voren dat er meer behoefte is aan branding van de regio en niet zozeer aan leadgeneratie. Onze taak zien zij liggen bij branding van de regio en als verbindende factor in het zakelijk netwerk. De zakelijke locaties hebben de leadgeneratie zelf goed in de hand.
Dit zorgt ervoor dat we in 2024 het plan omvormen. Meer inzetten op storytelling en branding, middels o.a.:
- Inzetten op SEO met o.a. de interviews waar we in 2023 al mee begonnen zijn
- Website aanpassen, meer inrichten op thema's en storytelling
- Inzetten op Display en LinkedIn Ads
- Ontwikkelen van nieuw beeldmateriaal (foto en video)
- Mogelijkheden voor (online) locatietours uitzoeken
- Inzetten op media, zakelijke influencers en free publicity
Daarnaast is ook het belang van netwerkbijeenkomsten naar voren gekomen. Het doel is dus om minstens 2 maal per jaar een netwerkbijeenkomst te organiseren bij een betrokken partner, gericht op een specifiek thema waarbinnen we kennis delen met elkaar.
Bekijk de resultaten van het eerste halfjaar van 2024.
Inhoud promotiepakket
-
Keuze uit één of meerdere profielen in de categorie “locaties, trainingen en opleidingen en / of bedrijfsuitjes” op de website zakelijk.opdeheuvelrug.nl;
-
Mogelijkheid tot collectieve deelnames aan beurzen;
-
Specifieke netwerkbijeenkomsten voor de B2B – MICE Markt;
-
Deelname aan een geplande EventsTafel of Locatietour;
-
Mogelijkheid om nieuws aan te leveren voor de nieuwspagina. Dit wordt ook gedeeld op social media.
Belangrijkste resultaten in 2023
- Hernieuwde folder zakelijke op de Heuvelrug: oplage 3.000;
- 2 artikelen op Events.nl – 2.360 unieke lezers;
- Events Magazine: oplage 10.000;
- Heuvelrug magazine, businessspecial: oplage 25.000 verspreid over 100 locaties;
- 3 Locatietours Linda op Locatie. - In samenwerking met de Gemeente Zeist en provincie Utrecht;
- Beursdeelname EventSummit & Management Support.
- Unieke bezoekers zakelijk.opdeheuvelrug.nl: 24.905 (+33%);
- Cijfers Google Ads: Totaal 1.109.730 bereik (+20%) en 21.709 clicks (+29%);
- 11.500 abonnees maandelijkse nieuwsbrief;
- 16.500 volgers op social media;
- SEO middels partner interviews: Partners aan het woord.
Totaaloverzicht marketing- & communicatiemiddelen
- Keuze uit één of meerdere profielen in de categorie “locaties, trainingen en opleidingen en / of bedrijfsuitjes” op de pagina zakelijk.opdeheuvelrug.nl
- Folder ‘Zakelijk op de Heuvelrug’ verspreid via 110 VVV Informatiepunten in de regio
- Social media campagne met winacties
- Google Ads en SEO
- Recreatiekrant regio Utrecht
- On- en offline publicaties via onze Media Partners; Conference Matters, Meeting Magazine, High Profile Events, Management Support e.a.
- Verbinding met andere campagnes van het RBT zoals Vakantie en Kastelen & Buitenplaatsen
Meer informatie of vragen?
Neem contact op
via e-mail of tel: 085 485 77 60
Content aanleveren
(Nieuwe) partner met een zakelijke locatie? Vul dan onderstaande formulieren in voor op onze website zakelijk.opdeheuvelrug.nl.
- Algemeen locatie profiel
- Profiel bedrijfsuitjes
- Profiel opleidingen en trainingen
- Nieuws delen op onze nieuwspagina en op onze social media kanalen? Lever tekst + beeld aan via marketing@rbt-hv.nl