Zeist – Het citymarketingplatform ‘Zeist. De open slotstad.’ bestaat ruim een jaar en kijkt terug op een succesvolle start. Sinds de lancering in mei 2024 is er volop ingezet op zichtbaarheid, zowel in als om gemeente Zeist via online en offline kanalen.

‘Zeist. De open slotstad.’ zet de gemeente met één herkenbare ingang op de kaart. Het platform, opgezet door de gemeente Zeist samen met ondernemers en maatschappelijke partners, presenteert het verhaal van Zeist en haar dorpen. Vol verhalen, foto’s, tips en doorverwijzingen naar bestaande initiatieven laat de website bezoekers zien hoeveel er te ontdekken valt. Met als doel dat zij langer blijven, meer beleven en graag nog eens terugkomen.

Met vlaggen en banieren in het centrum gaven wij de campagne lokaal zichtbaarheid. Met uitingen in onder meer De Nieuwsbode, Hollands Glorie en de Recreatiekrant werd een geschat bereik van ruim 500.000 lezers gerealiseerd. Ook online werd Zeist stevig op de kaart gezet: publicaties bereikten meer dan 750.000 unieke personen, en campagnes via DPG Media en social media nog eens bijna 900.000 personen.

De website deopenslotstad.nl trok inmiddels ruim 23.000 unieke bezoekers. Op social media groeit het bereik gestaag, met bijvoorbeeld meer dan 54.000 views op Instagram in de afgelopen maanden.

Belangrijk voor het succes is de betrokkenheid van lokale ondernemers en organisaties. Inmiddels werken meerdere partners actief mee en verschenen er verscheidene ondernemersinterviews op het platform. Ook nieuwe initiatieven, zoals een speciaal puzzelboekje in een oplage van 15.000 stuks, brengen Zeist spelenderwijs onder de aandacht. Het Puzzelmagazine werd gratis verspreid via vakantieparken en hotels in en om Zeist en was verkrijgbaar bij VVV Slot Zeist. Het merk ‘Zeist. De open slotstad.’ is stevig in de markt gezet. De komende periode wordt ingezet op verdere groei van het bereik en het betrekken van nog meer ambassadeurs. Zo groeit ‘Zeist. De open slotstad.’ stap voor stap uit tot hét herkenbare merk voor inwoners, bezoekers en ondernemers.