Toerisme & recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Bezoek draagt bij aan vitale, duurzame en leefbare regio
Met een feestelijke bijeenkomst bij Paleis Soestdijk is op donderdag 10 april het toeristisch seizoen 2025 geopend. Tegelijk viert het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum, een belangrijk moment voor de regio én voor het netwerk van partners waarmee al tien jaar wordt samengewerkt aan recreatie en toerisme op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei.
Tien jaar RBT Heuvelrug & Vallei: samen vooruit naar een gastvrije, vitale regio
Wat in 2015 begon als regionale samenwerking tussen een handvol gemeenten, is uitgegroeid tot een stevig netwerk van negen gemeenten en meer dan 500 regiopartners. Samen bouwen RBT Heuvelrug & Vallei en haar partners aan een aantrekkelijke bestemming voor zowel bewoners als bezoekers en aan een sector die steeds meer bijdraagt aan werkgelegenheid, economische vitaliteit, duurzaamheid en sociale samenhang. Als netwerkregisseur verbindt RBT Heuvelrug & Vallei publieke en private partijen, deelt kennis en data en helpt partners inspelen op trends in de gastvrijheidseconomie.
Burgemeester Mark Röell, sinds 2011 burgemeester van het Vorstelijke Baarn waar de bijeenkomst plaatsvond, blikt terug: “Het is de samenwerking die ervoor heeft gezorgd dat De Heuvelrug in tien jaar tijd is uitgegroeid tot een sterk merk. Toerisme en recreatie bloeien hier en dragen zichtbaar bij aan een leefbare regio voor bewoners én bezoekers. Ik verheug me op de komende tien jaar waarin we met dezelfde energie en betrokkenheid koers zetten naar een gastvrije, vitale en duurzame toeristische sector.”
Economische kracht en campagnes met impact
Recreatie en toerisme vormen een stevige economische motor voor de provincie Utrecht en voor de regio Utrechtse Heuvelrug en Vallei, met een jaarlijkse toegevoegde waarde van circa €700 miljoen. Tussen 2014 en 2023 is het aantal banen in de gastvrijheidssector gegroeid van 9.994 naar 12.603 – een toename van meer dan 2.600 banen. Jaarlijks vinden er in de regio meer dan 1,8 miljoen overnachtingen plaats – een belangrijke bron van inkomsten, maar ook van maatschappelijke waarde, doordat het voorzieningen als horeca, winkels en cultuur- en erfgoedlocaties in stand houdt. Om die waarde te behouden én te versterken, ontwikkelde RBT Heuvelrug & Vallei campagnes rond thema’s als wandelen, fietsen, kastelen & buitenplaatsen, vakantie op de Heuvelrug, de Grebbelinie en zakelijk bezoek. Door de focus op natuur, gezond bewegen, erfgoed en cultuur trekt de regio bezoekers die passen bij de waarden van rust, ruimte en inspiratie. “Wij willen niet méér mensen, maar de juiste mensen bereiken”, aldus directeur Robbert Schuurmans. Met miljoenen jaarlijkse contactmomenten hebben de campagnes een groot bereik – én een duidelijk doel: bijdragen aan een duurzame, vitale, leefbare regio.
Agenda Bestemming Heuvelrug 2026 – 2030
Ook in de komende jaren blijft RBT Heuvelrug & Vallei zich inzetten voor duurzame groei, innovatie en verbinding. Nieuwe digitale middelen en data-gedreven campagnes helpen om de regio nóg beter zichtbaar en vindbaar te maken, voor zowel binnenlandse als internationale gasten. De focus blijft op kwaliteitstoerisme dat past bij de waarden van de regio: natuur, historie, kleinschaligheid en aandacht voor elkaar. De trends, ontwikkelingen en cijfers vragen om een nieuw toekomstperspectief. Als opvolger van Agenda Bestemming Heuvelrug 2022 – 2025 ontwikkelt RBT Heuvelrug & Vallei een nieuwe Agenda Bestemming Heuvelrug 2026 – 2030 die op 18 september 2025 gepresenteerd wordt.
Jubileumjaar
De feestelijke sfeer die tijdens de bijeenkomst goed aanwezig was, zet RBT Heuvelrug & Vallei kracht bij met jubileumacties, zoals een maandelijkse winactie waarbij mensen kunnen raden waar de RBT-auto geparkeerd staat en interviews met partners van het eerste uur, mensen en organisaties die vanaf het begin of op hun eigen manier bijdragen aan de kracht van de regio. Wie mee wil doen aan de jubileumacties kan zich via de website inschrijven voor de nieuwsbrief of de sociale mediakanalen volgen om op de hoogte te blijven. Kijk voor meer informatie op opdeheuvelrug.nl.