Afsluiting Toeristisch Seizoen: presentatie nieuwe strategie en positionering
Doorn, 17 november 2025 - Tijdens het Netwerkevent Najaar 2025 in Buitenplaats De Bergse Bossen in Driebergen presenteerde RBT Heuvelrug & Vallei haar nieuwe strategie en positionering Bestemming De Utrechtse Heuvelrug 2026–2030. Onder het motto “Buiten leven, bewust genieten, blijven ontdekken” kiest de organisatie voor een koers waarin recreatie, toerisme, natuur en leefbaarheid duurzaam met elkaar worden verbonden.
Het event markeerde niet alleen de introductie van de nieuwe koers, maar ook het 10-jarig bestaan van RBT Heuvelrug & Vallei. Ruim honderddertig ondernemers, bestuurders en samenwerkingspartners waren aanwezig om samen vooruit te kijken naar de toekomst van de regio.
De vrijetijdseconomie: een belangrijke pijler van de regionale vitaliteit
Uit de nieuwe strategie en positionering Bestemming De Utrechtse Heuvelrug 2026–2030 blijkt dat de sector goed is voor meer dan €2,3 miljard aan regionale bestedingen per jaar en ruim 10.000 banen (circa 7,3 procent van de totale werkgelegenheid in de regio Utrechtse Heuvelrug & Gelderse Vallei). De maatschappelijke waarde is minstens zo omvangrijk: recreatie en toerisme vergroten de trots van bewoners, versterken lokale voorzieningen en dragen bij aan welzijn, ontmoeting en behoud van erfgoed.
Een koers gericht op kwaliteit en balans
De nieuwe strategie en positionering is het resultaat van een intensieve samenwerking met gemeenten, ondernemers en natuur- en maatschappelijke partners. Robbert Schuurmans, directeur van RBT Heuvelrug & Vallei, licht toe: “We zetten in op bloei in plaats van groei. De Utrechtse Heuvelrug is geen massabestemming, maar een plek om tot rust te komen. We willen bezoekers aantrekken die zich verbinden met de plek en bewust kiezen voor rust, natuur, erfgoed, cultuur en gastvrijheid in balans met de omgeving, waarden die De Utrechtse Heuvelrug uniek maken.”
Vier strategische keuzes
De strategie bevat vier concrete keuzes die richting geven aan de toekomst van de bestemming:
- Bezoek in balans: toerisme promoten dat bijdraagt aan natuurbehoud, leefbaarheid en spreiding in ruimte en tijd
- Verblijfsduur verlengen: meerwaarde creëren door gasten langer te laten blijven en bewuster te laten beleven
- Fietsen en wandelen als norm: duurzame mobiliteit stimuleren en het buitenleven centraal stellen
- Zakelijke markt versterken: De Utrechtse Heuvelrug profileren als groene en centrale locatie voor bijeenkomsten, trainingen en congressen.
De Utrechtse Heuvelrug als één sterk merk
De regio presenteert zich voortaan als één samenhangende en gastvrije bestemming onder de naam De Utrechtse Heuvelrug, inclusief de randen van de Gelderse Vallei, de Grebbelinie, de Eemvallei en de Nederrijn. De nieuwe merkbelofte “Waar buiten zijn, binnen goed doet” vormt de kern van de positionering.
De drie belevingswaarden - buiten leven, bewust genieten en blijven ontdekken - worden zichtbaar in toekomstige plannen, campagnes en storytelling, onder meer via de hashtags #opdeHeuvelrug en #aandeHeuvelrug.